Numer karty: WK.6a/U
Co powinienem wiedzieć?
Podane informacje mają charakter ogólny i wynikają z przepisów prawa. W jednostkowych przypadkach może być wymagane złożenie dodatkowych dokumentów i wyjaśnień.
- Dla pojazdów zarejestrowanych na terenie RP wymogiem jest powiadomienie o każdorazowym zbyciu lub nabyciu pojazdu w terminie do 30 dni. Właściciel, który nie zawiadomi starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 do 1000 zł.
- Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe.
- Rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela, starosta (w miastach na prawach powiatu - prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania (siedzibę), wydając dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne.
- Dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, zalegalizowane tablice (tablica) rejestracyjne są wydawane za opłatą. Opłatę pobiera organ dokonujący rejestracji.
- Właściciel pojazdu ma obowiązek ubezpieczenia pojazdu, w ramach ubezpieczenia OC, najpóźniej w dniu odbioru decyzji o czasowej rejestracji pojazdu, za wyjątkiem pojazdów nabytych bez OC, które należy ubezpieczyć w dniu zakupu.
- W celu rejestracji pojazdu należy złożyć stosowny wniosek wraz z wymaganymi dokumentami.
- Składający wniosek o rejestrację pojazdu może wnioskować o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, w tym tablic (tablicy) rejestracyjnych, jeżeli pojazd był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i posiada tablice (tablicę) rejestracyjne zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 76 rozporządzenia w sprawie warunków i trybu rejestracji pojazdów oraz dystrybucji blankietów ust. 1 pkt 1 lit. a oraz utrzymane w należytym stanie i czytelne. W takim przypadku starosta, dokonując rejestracji pojazdu, wydaje decyzję o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny oraz dokonuje legalizacji dotychczasowych tablic (tablicy) rejestracyjnych. Jeżeli tablice (tablica) rejestracyjne nie są zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 76 rozporządzenia w sprawie warunków i trybu rejestracji pojazdów oraz dystrybucji blankietów ust. 1 pkt 1 lit. a albo nie są utrzymane w należytym stanie, albo nie są czytelne, stosuje się przepis ust. 1.
Kto może załatwić sprawę?
- Właściciel pojazdu. Jeśli pojazd ma współwłaścicieli – wszyscy powinni być obecni, bądź jeden z właścicieli posiadający odpowiednie pełnomocnictwo;
- Osoba, która może reprezentować firmę (właściciel lub pełnomocnik) – jeśli pojazd jest własnością firmy;
Ile trwa załatwienie sprawy w urzędzie?
- Niezwłocznie po złożeniu kompletnego wniosku (w przypadku rejestracji drogą elektroniczną po dostarczeniu oryginałów dokumentów) wydawana jest decyzja administracyjna o czasowej rejestracji pojazdu. W przypadku niekompletnego wniosku, po przeprowadzeniu postępowania jest wydawana decyzja o odmowie dokonania rejestracji.
- W przypadku wydania decyzji o czasowej rejestracji pojazdu Wnioskodawca odbiera osobiście lub za pośrednictwem poczty, za potwierdzeniem odbioru (na koszt właściciela) dokumenty, tablice rejestracyjne stałe, pozwolenie czasowe oraz znaki legalizacyjne.
- Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się na okres nieprzekraczający 30 dni. W szczególnych przypadkach, okres ten może być jednorazowo przedłużony o 14 dni.
- W przypadku pozytywnej weryfikacji dokumentów, z uwzględnieniem ewentualnego postępowania wyjaśniającego dotyczącego własności pojazdu i jego cech identyfikacyjnych, organ rejestrujący zamawia dowód rejestracyjny w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie.
- Po otrzymaniu dowodu rejestracyjnego od producenta organ wydaje decyzję o stałej rejestracji pojazdu.
- Wydanie decyzji o rejestracji pojazdu oraz dowodu rejestracyjnego właścicielowi pojazdu następuje po uprzednim zwrocie pozwolenia czasowego i okazaniu potwierdzenia zawarcia umowy ubezpieczenia OC.
- W/w dokumenty odbiera się osobiście, przez upoważnionego pełnomocnika, za okazaniem dowodu osobistego lub za pośrednictwem poczty, za potwierdzeniem odbioru (na koszt właściciela).
Sprawdź czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?
- Wniosek o rejestrację, czasową rejestrację, wyrejestrowanie oraz zgłoszenie zbycia/nabycia pojazdu (WK.6) - kompletny wniosek podpisany przez osobę zainteresowaną lub pełnomocnika
- Dokument określający tożsamość właściciela:
- Osoba fizyczna: dowód osobisty (jeśli jesteś cudzoziemcem spoza UE zabierz paszport z aktualną wizą oraz kartę pobytu);
- Osoby prawne:
- Dokumenty upoważniające do reprezentowania podmiotu wraz z dowodem osobistym.
- Osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne:
- Dokument tożsamości - dla każdej osoby fizycznej, na którą jest zarejestrowany pojazd lub upoważnienia w razie ich nieobecności.
- Umowa spółki zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym - w przypadku spółki cywilnej.
- Potwierdzenie wniesienia opłaty;
- W przypadku pełnomocnika – oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z opłatą skarbową w wysokości 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.
- Dowód własności pojazdu (umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa dożywocia, faktura VAT, prawomocne orzeczenia sądu, rozstrzygające o prawie własności) - oryginał do wglądu.
- Dowód rejestracyjny (z ważnym badaniem technicznym lub zaświadczeniem dopuszczające pojazd do ruchu) lub decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
- Tablice rejestracyjne.
- Dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC.
UWAGA:
W przypadku, gdy dane odnoszące się do zbywcy pojazdu zawarte w dowodzie własności pojazdu dołączonym do wniosku o rejestrację są niezgodne z danymi właściciela zawartymi w dowodzie rejestracyjnym, jako dowód własności wymagany do rejestracji należy rozumieć wszystkie dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia prawa własności pojazdu.
Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?
- Przy rejestracji pojazdu Wnioskodawca ponosi koszty:
- 160,00 zł - za rejestrację samochodu;
- 120,00 zł - za rejestrację przyczepy, naczepy, motocykla lub ciągnika rolniczego;
- 110,00 zł - za rejestrację motoroweru;
- w przypadku złożenia wniosku o wydanie tablic rejestracyjnych z wyróżnikiem indywidualnym opłata za tablice rejestracyjne wynosi:
-
- dla samochodu - 1000 zł,
- dla motocykla - 500 zł,
a całkowita opłata za rejestrację pojazdu obliczana jest indywidualnie.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa - 17 zł.
UWAGA:
- Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia w organie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury,
- Składając w organie pełnomocnictwo wnioskodawca zobowiązany jest dołączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej albo uwierzytelnioną kopię dowodu zapłaty (dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej), nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty,
- Zwolnione z opłaty skarbowej są między innymi dokumenty stwierdzające udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpis, wypis lub kopia; poświadczone notarialnie lub przez uprawniony organ, udzielone: małżonkowi, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwu - wykaz stawek oraz zwolnień z opłaty skarbowe
Wpłat z tytułu opłaty dokonywać można tylko kartą w Wydziale Komunikacji, Drogownictwa i Transportu przy ul. Paderewskiego 7 (pok. 03) lub przelewem na rachunek bankowy w PKO B.P S.A.
Starostwo Powiatowe w Lublińcu
PKO B.P S.A nr : 14 1020 1664 0000 3502 0188 8452
(a dla osób dokonujących wpłat z zagranicy: IBAN: PL 14 1020 1664 0000 3502 0188 8452
Nr BIC (SWIFT): INGBPLPW)
Informujemy, że do płatności dokonywane bezpośrednio przy stanowisku obsługi są możliwe wyłącznie kartą.
Wpłat z tytułu opłaty skarbowej dokonywać można na konto Urzędu Miejskiego w Lublińcu przelewem lub bezpośrednio w kasie urzędu.
Rachunek bankowy: ING BSK S.A. O/Częstochowa Nr konta: 33 1050 1142 1000 0005 0096 6783, w tytule zaznaczając czego opłata dotyczy.
Jak krok po kroku załatwić sprawę?
Krok 1
Pobrać poniżej lub ze strony Starostwa Powiatowego w Lublińcu na stronie: druki do pobrania formularz: WK.6 Wniosek o rejestrację/wyrejestrowanie oraz zgłoszenie zbycia/nabycia
- Formularz wniosku dostępny jest również w Starostwie Powiatowym w Lublińcu w Wydziale Komunikacji, Drogownictwa i Transportu pok. 03).
Krok 2
Złożyć kompletny wniosek:
- Osobiście w Biurze podawczym lub bezpośrednio w Wydziale Komunikacji, Drogownictwa i Transportu – pokój 03;
- Wysłać kompletny wniosek pocztą
- Złożyć wniosek elektronicznie poprzez platformę e-PUAP
Krok 3
- Podczas pierwszej wizyty pojazd zostanie zarejestrowany czasowo na 30 dni. Przez ten czas urzędnik sprawdzi informacje o pojeździe i zapewni produkcję dowodu rejestracyjnego. Wnioskodawca natomiast otrzyma pozwolenie czasowe, tablice rejestracyjne i nalepkę kontrolną, które pozwolą swobodnie poruszać się po drogach.
- W ciągu 30 dni (lecz nie krócej niż 1-2tygodnie od daty rejestracji) powinno być możliwe odebranie dowodu rejestracyjnego stałego, wraz z wydaniem tego dokumentu pojazd zostanie zarejestrowane na stałe.
UWAGA:
Status realizacji zamówienia dokumentu można zweryfikować pod wskazanym adresem.
Czy można załatwić sprawę bez konieczności przychodzenia do urzędu?
Tak, wysyłając kompletny wniosek:
- Pocztą.
- Częściowo poprzez platformę e-PUAP
UWAGA:
Jeżeli do załatwienia sprawy udzielone zostało pełnomocnictwo, należy złożyć je w oryginale lub jego urzędowo poświadczony odpis wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej,
Jakie przepisy prawne regulują załatwienie tej sprawy?
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym - Dz.U.2023.1047 t.j. z dnia 2023.06.01 ze zm.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów - Dz.U.2022.1847 z dnia 2022.09.02 ze zm.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach - Dz.U.2022.1849 z dnia 2022.09.02 ze zm.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników - Dz.U.2022.1848 z dnia 2022.09.02
- Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji - Dz.U. 2020.2056 t.j. z dnia 2020.11.20 ze zm.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej - Dz.U.2022.2142 t.j. z dnia 2022.10.19 ze zm.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej - Dz.U.2007.187.1330 z dnia 2007.10.12
Tryb odwoławczy
W konkretnych sprawach odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który tą decyzję wydał.
Bezpieczeństwo danych osobowych
Informacja ogólna o ochronie danych osobowych zbieranych przez Starostwo Powiatowe w Lublińcu.
Wydział:
Wydział Komunikacji, Drogownictwa i Transportu.