Numer karty: WOŚ.5/U
Opis:
Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Co powinienem wiedzieć?
- Obowiązkowi rejestracji podlega:
- jacht (jacht rekreacyjny oraz jacht komercyjny, w tym skuter wodny, jednostka pływająca używana do celów mieszkalnych (houseboat) oraz drewniana replika statku historycznego) oraz jednostka pływająca do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15kW;
- jednostka pływająca używana do połowów rybackich;
- jednostka pływająca uprawniająca żegluga poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - o ile nie posiada innego niż polska przynależność.
- Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
- jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
- jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
- deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
Kto może załatwić sprawę?
Osoba zainteresowana.
Ile trwa załatwienie sprawy w urzędzie?
Wnioski są rozpatrywane bez zbędnej zwłoki w terminie do 30 dni, gdy wniosek jest kompletny.
Sprawdź czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?
- Wniosek (WOŚ.5) - kompletny wniosek podpisany przez osobę zainteresowaną;
- Dowód własności jednostki pływającej - dowodem własności jest w szczególności: faktura VAT, umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, pracownicze, orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych w systemie gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
- Dokument potwierdzający informacje:
- o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze, jeżeli nie jest nim właściciel:
- imię i nazwisko albo nazwę,
- PESEL albo datę i wskazanie miejsca urodzenia, jeżeli numer PESEL nie został nadany – w przypadku osób fizycznych,
- NIP w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo inny odpowiedni identyfikator - w przypadku podmiotów zagranicznych,
- adres zamieszkania albo adres siedziby,
- adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- o rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:
- wskazać organ poprzedniej rejestracji,
- numer rejestracyjny,
- datę rejestracji i wykreślenie z rejestru
- o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI), jeżeli został nadany:
- czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej z numerem identyfikacyjnym oraz deklaracja zgodności CE, w której wskazano ten numer,
- dokument rejestracyjny;
- o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy:
- deklaracja zgodności CE,
- jeden z dokumentów:
- karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
- dokumenty wydane przez: uznaną organizacje rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020r. poz. 680) albo podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15, jeżeli był wydany;
- instrukcja lub karta gwarancyjna producenta lub inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
- oświadczenie właściciela – w przypadku jednostki pływającej bez napędu mechanicznego lub których moc napędu mechanicznego nie przekracza 20kW
- o marce i modelu lub typie jednostki pływającej:
- deklaracja zgodności CE,
- dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
- dokumentacja projektowa,
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela
- o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej:
- w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:
- deklaracja zgodności CE,
- świadectwo pomiarowe,
- certyfikat pomiarowy,
- jeden z dokumentów:
- karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
- dokumenty wydane przez: uznaną organizacje rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020r. poz. 680) albo podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15, jeżeli był wydany;
- dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela w przypadku jednostki pływającej, której długość nie przekracza 14 m,
- w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana – deklaracja zgodności CE:
- o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej, jest:
- deklaracja zgodności CE,
- jeden z dokumentów:
- karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
- dokumenty wydane przez: uznaną organizacje rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020r. poz. 680) albo podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15, jeżeli był wydany;
- dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela,
- o roku budowy i producencie jednostki pływającej, jest:
- deklaracja zgodności CE,
- dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela
- o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI, jeżeli zostały nadane.
W przypadku gdy do wniosku nie załączono powyższej dokumentacji, do wniosku mogą być dołączone oświadczenia właściciela lub współwłaściciela:
- o braku deklaracji zgodności CE, jeżeli jej wydanie nie było wymagane przepisami prawa, upłynęło 10 lat od momentu wydania deklaracji zgodności CE przez producenta albo właściciel nie posiada deklaracji zgodności CE, a uzyskanie duplikatu dokumentu nie jest możliwe,
- o braku dokumentacji, jeżeli dla jednostki pływającej nie została wydana deklaracja zgodności CE ani inna dokumentacja wydana przez upoważniony podmiot umożliwiająca określenie danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru lub znaczącej wysokości fali;
- o niezarejestrowaniu jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą;
- o nienadaniu jednostce pływającej indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI);
- o braku ważności pozwolenia radiowego dla jednostki pływającej.
Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego lub potwierdzonym przez właściwego konsula.
W przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona.
Do wniosku należy również dołączyć:
- Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
- Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
- Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwienia sprawa związanych z rejestracją jednostki pływającej składany w przypadku załatwiania tych czynności przez pełnomocnika (osoba upoważnioną).
- Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielenia pełnomocnictwa.
Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?
- za rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego – 80 zł
- za zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego – 80 zł
- za wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego – 80 zł
- za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24m – 15 zł
- za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego dla którego wpis do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów – 60 zł
UWAGA:
- Obowiązek zapłaty opłaty powstaje z chwilą złożenia wniosku
Wpłaty (podając odpowiedni tytuł za złożenie wniosku) wnosi się na konto Starostwa Powiatowego w Lublińcu
- Paderewskiego 7, 42-700 Lubliniec
Bank PKP BP S.A. nr: 14 1020 1664 0000 3502 0188 8452
Wpłaty z tytułu opłaty skarbowej od pełnomocnictwa 17 zł dokonywać można w kasie Urzędu Miejskiego w Lublińcu przy ul. Paderewskiego 5 lub przelewem na rachunek bankowy w ING Bank Śląski.
Urząd Miejski w Lublińcu ING Bank Śląski o/Częstochowa nr : 33 1050 1142 1000 0005 0096 6783
Opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, rodzeństwu, członkom rodzinie: wstępnym i zstępnym.
Jak krok po kroku załatwić sprawę?
Krok 1
- Pobrać z ze strony Starostwa Powiatowego w Lublińcu na stronie: /formularze formularz „rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24m”
- Formularz wniosku dostępny jest również w Starostwie Powiatowym w Lublińcu w Wydziale Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa przy ul. Sobieskiego 9, pok. 11, III piętro).
Krok 2
Złożyć kompletny wniosek:
- osobiście w Biurze podawczym;
- elektronicznie zgodnie z procedurą opisaną w punkcie "Czy można załatwić sprawę bez konieczności przychodzenia do urzędu?".
Krok 3
Odbiór dowodu rejestracyjnego osobiści.
Czy można załatwić sprawę bez konieczności przychodzenia do urzędu?
Tak, wysyłając kompletny wniosek:
UWAGA:
- Jeżeli do załatwienia sprawy udzielone zostało pełnomocnictwo, należy złożyć je w oryginale lub jego urzędowo poświadczony odpis wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej,
Możliwość załatwienia sprawy elektronicznie
Tak, sprawę można załatwić w pełni elektronicznie, wysyłając wniosek za pośrednictwem: https://interesant.reja24.gov.pl,
Wnioskodawca posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.
Wniosek o rejestrację składany w postaci elektronicznej jest opatrzony podpisem zaufanym albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym, albo podpisem osobistym wnioskodawcy.
Jakie przepisy prawne regulują załatwienie tej sprawy?
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24m (Dz.U. z 2020 r., poz. 1500 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r., poz. 256 ze zm.),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2020 r., poz. 1546 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020r. poz. 763),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020r., poz. 248),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020r., poz. 157),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nimi (Dz. U. z 2019r., poz. 1908).
Tryb odwoławczy
Od decyzji organu rejestrującego o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru przysługuje odwołanie do:
- ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
- ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostek pływających, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informacje o zamiarze eksploatowania na wodach śródlądowych.
Bezpieczeństwo danych osobowych
Informacja ogólna o ochronie danych osobowych zbieranych przez Starostwo Powiatowe w Lublińcu.
Wydział:
Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa